۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 877474

اردوغان؛ تداوم ماجراجویی یا تغییر ریل پس از ۲۰ سال؟

رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل ترکیه

چالش های اردوغان رد حوزه داخلس ادامه خواهد دشات. او در حوزه سیاست خارجی همچنان به بازی دوگانه و دلالی میان آمریکا و روسیه ادامه خواهد داد.

به رغم برخی پیش بینی ها که بشارت پیروزی بزرگ اردوغان را می دادند، وی در نهایت با کسب 52.08 درصد آراء در مقابل قلیچداراوغلو با 47.92 درصد آراء برنده انتخابات شد. این برتری ناچیز از دوستگی عمیق در جامعه ترکیه حکایت دارد. شکاف های تاریخی بین قومیت های ترک و کرد، مذهبیون و لایک ها و نیز در نوع نگاه به شرق و غرب در ترکیه وجود داشته ولی در چند سال اخیر اقدامات اردوغان بر این دوستگی ها افزوده است. فضای بسته و امنیتی بعد از کودتای سال 2016 بویژه نسل زد را ناراضی کرد. بیکاری و تورم پس از سال 2020 هم جریان های مذهبی را دلخور کرده است. تحت این شرایط و به رغم شکست ائتلاف مخالف پیش بینی می شود که بعد انتخابات مخالفت ها با اردوغان همچنان ادامه دار باشد.

اما اردوغان در حوزه سیاست خارجی همچنان به بازی دوگانه و دلالی میان آمریکا و روسیه ادامه خواهد داد. با توجه به تاثیر رای ملی گراها در پیروزی او نگرانی هایی از نزدیکی ترکیه به باکو و ادامه اقدامات تحریک آمیز آنها بویژه در رابطه با کشورمان وجود دارد. اردوغان در دوره انتخابات چالش بسیاری هم با واشنگتن داشت و لذا احتمال دارد در آینده او از در تلافی درآمده و سیاست نزدیکی به روسیه، چین و ایران را در پیش گیرد. در نهایت او با معضل 5 میلیون مهاجر سوری هم مواجه هست. اردوغان باید فکری در مورد بازگشت مهاجرین سوری به کشورشان داشته باشد و این امر نیازمند یک گفتگو سازنده با دولت سوریه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.